..SALAM BUAT SEMUA..
Mulakan harimu dengan senyuman seindah suria
(^_^)

Wednesday, April 21, 2010

ayuh! berbarisss!

Suatu ketika, Muaz bin Jabal r.a mghadap Rasulullah SAW dan bertanya kpd baginda: "Wahai Rasulullah SAW, tolong huraikan kpdku mngenai firman Allah SWT" - Erti firmanNya; 'Pada sangkakala ditiup, maka kamu sekalian dtg berbaris-baris" (Surah al-Naba)."
Mendengar pertanyaan ini, baginda menangis dan basah pakaian dgn air mata. Lalu mnjawab : "Wahai Muaz, engkau tlh bertanyakan kepadaku perkara yg amat besar bahawa umatku masing2 dgn pembawaan mereka sendiri." Maka Rasulullah menyatakan setiap barisan yg sebanyak 12 barisan :

BARISAN PERTAMA
# Diiringi dari kubur dgn tidak bertangan dan berkaki. keadaan mereka dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih : " mereka itu adalah org yg sewaktu hidupnya menyakiti hati jirannya."

BARISAN KEDUA
# Diiringi dari kubur dalam berbentuk babi hutan. Datanglah suara dari sisi Allah SWT : " mereka itu adalah org yg sewaktu hidupnya meringan-ringankan solat."

BARISAN KETIGA
# mereka berbentuk keldai, sedangkan perut mereka penuh dengan ular dan kala jengking. " mereka itu adalah org yg enggan membayar zakat."

BARISAN KEEMPAT
# Diiringi dari kubur dgn keadaan darah spt air pancutan keluar dari mulut mereka. " mereka adalah org yg berdusta di dlm jual beli. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka."

BARISAN KELIMA
# Diiringi dari kubur dgn bau busuk daripada bangkai. Ketika itu Allah SWT menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman di Padang Mahsyar. " mereka itu adalah org yg menyembunyikan perlakuan derhaka kerana takut diketahui manusia, tetapi tidak pula takut kepada Allah SWT."

BARISAN KEENAM
# Diiringi dari kubur dgn keadaan kepala mereka terputus dari badan. " mereka adalah org yg menjadi saksi palsu."

BARISAN KETUJUH
# Diiringi dari kubur tanpa mempunyai lidah dari mulut mereka mengalir nanah dan darah. " mereka itu adalah org yg enggan memberi kesaksian di atas kebenaran. "

BARISAN KELAPAN
# Diiringi dari kubur dgn keadaan terbalik dgn kepala ke bawah dan kaki ke atas. " mereka adalah org yg berbuat zina. maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.

BARISAN KESEMBILAN
# Diiringi dari kubur dgn wajah hitam gelap dan bermata biru sementara di dlm diri mereka penuh dgn api gemuruh. " mereka adalah org yg memakan harta anak yatim dgn cara yg tidak sepatutnya".

BARISAN KESEPULUH
# Diiringi dari kubur dlm keadaan tubuh mereka penuh dgn sopak dan kusta. " mereka adalah org yg derhaka kpd ibubapa. maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka. "

BARISAN KESEBELAS
# Diiringi dari kubur dlm keadaan buta mata kepala, gigi mereka memanjang spt tanduk lembu jantan, bibir mereka melebar smp ke dada dan lidah mereka terlanjur memanjang smp ke perut mereka dan keluar beraneka kotoran. " mereka adalah org yg meminum arak. maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka."

BARISAN KEDUA BELAS
# mereka yg diiringi dari kubur dgn wajah yg bersinar-sinar laksana bulan purnama. mereka melalui titian sirat spt kilat. Maka, datanglah suara di sisi Allah SWT memaklumkan : " mereka adalah org yg beramal soleh dan byk berbuat baik. mereka menjauhi perbuatan derhaka, mereka memelihara solat lima waktu, ketika meninggal dunia keadaan mereka bertaubat, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah syurga, mendapat keampunan, kasih sayang, dan keredhaan Allah yg Maha Pengasih.

renung2 kan lah,. di barisan mana agaknya kita nanti. sesungguhnya janji Allah itu pasti dan Dia tidak memungkiri janji..

1 comment:

  1. barisan terakhir insyaAllah =)
    (bukan barisan nasional for sure! aha~~)

    ReplyDelete