..SALAM BUAT SEMUA..
Mulakan harimu dengan senyuman seindah suria
(^_^)

Monday, March 15, 2010

batu kecil

Seorang pekerja binaan yang bekerja di dalam membina bangunan telah naik ke tingkat paling atas bangunan yang sedang dibina itu. Tiba-tiba, ia teringat untuk menyampaikan pesanan penting kepada rakan sekerjanya yang sedang berada di tingkat paling bawah. Pekerja itu berteriak memanggil rakannya yang berada di tingkat bawah, tetapi rakannya itu tidak mendengar jeritannya kerana keadaan di sekitar bangunan itu terlalu bising dengan bunyi mesin dan jentera berat keluar masuk dari tapak projek tersebut, ditambah lagi dengan suara-suara orang yang sedang bekerja. Usahanya itu sia-sia sahaja.

Kemudian, ia mendapat idea untuk menarik perhatian rakannya yang berada di bawah, lalu ia pun cuba melemparkan duit syiling ke arah rakannya itu. Rakannya itu berhenti bekerja, lalu mengambil duit syiling itu dan terus melakukan kerja-kerjanya kembali. Pekerja itu cuba lagi untuk kali yang kedua, tetapi usahanya yang kedua itu pun mendatangkan hasil yang sama. Tiba-tiba ia mendapat idea yang baru. Pekerja itu mengambil batu kecil lalu melemparkannya ke arah rakannya itu. Batu itu tepat mengenai kepala rakannya, dan kerana merasa sakit, rakannnya itu menoleh ke atas? Kemudian barulah pekerja itu dapat menjatuhkan catatan yang berisi pesanannya.

Renungan: Allah S.W.T kadang-kadang menggunakan cubaa-cubaan yang ringan untuk membuatkan kita “menoleh” kepadaNya. Seringkali Allah S.W.T melimpahi kita dengan rahmat dan nikmat-nikmatNya, tetapi itu tidak cukup untuk membuatkan kita “menoleh” kepadaNya. Kerana itu, Allah S.W.T sering menjatuhkan “batu kecil” kepada kita agar kita sentiasa mengingatiNya

2 comments:

  1. dari ulat jadi kepompong....
    ....................... (tak ingat)
    bila besar kepompong pecah.
    jadi rama2 yang indah....

    ReplyDelete
  2. nice info!! can't wait to your nex ^^t post!
    comment by: muhammad solehuddin

    ReplyDelete